Acél, jég és szupererő: miért ilyenek a férfi kozmetikumok nevei?

Acél, jég és szupererő: miért ilyenek a férfi kozmetikumok nevei?

Van valami egészen szórakoztató abban, ha az ember végigsétál a drogériában, és összehasonlítja a női és férfi termékek neveit. Egyik oldalon ott a „Velvet Rose” és a „Soft Blossom”, a másikon meg a Carbon Protect, Thermic Resist és Swagger.

férfi parfüm
férfiaknak
férfi kozmetikum
kozmetikumok
Megosztás:

Van valami egészen szórakoztató abban, ha az ember végigsétál a drogériában, és összehasonlítja a női és férfi termékek neveit. Egyik oldalon ott a „Velvet Rose” és a „Soft Blossom”, a másikon meg a Carbon Protect, Thermic Resist és Swagger. Az egyik puha, illatos és bájos, a másik inkább olyan, mintha egy akciófilm hősei költöztek volna át a tusfürdős polcra.

A kérdés adja magát: miért kell ennyire keményen hangzó neveket aggatni a férfi kozmetikumokra? Tényleg attól lesz valaki férfiasabb, hogy a dezodorja úgy hívja magát, “Igazi Harcos”?

Fotó: Getty Images

A férfi polc szótára

Ha végigtekintünk a férfi kozmetikumok elnevezésein, láthatjuk, hogy tipikus csapatokba verődnek a fantázianevek. Acél és jég például minden mennyiségben jöhet. A klasszikus vonalat a Carbon, Steel, Arctic Ice és társai adják. Mintha a bőr tisztítása mellé kötelezően járna némi ipari teljesítmény is. Persze nem véletlenül, ezek a nevek azt üzenhetik: „nyugi, ez nem csak egy szappan, ez technológia”.

Ezzel szemben a Dove Men+Care vagy a NIVEA Men például inkább a praktikus vonalat választja: Clean Comfort, Sensitive, Extra Fresh. Tisztaság és kényelem áll a fókuszban, mintha csak azt mondanák: „nem kell hősködni, tiszta leszel és kész”. Kevésbé harsány választás az tény, de bizalomkeltő.

Az sem ritka, ha egy komplett erdőt írnak a flakonokra: Cedarwood, Sandalwood, Sage. A fás, gyógynövényes illatok minden férfinak biztonságos terepet jelentenek: természetesnek hangzanak, és nem kockáztatják meg, hogy valaki „túl virágosnak” találja. Ezek persze nyilván utalnak a flakonban rejlő termék illatára is, nincs itt kérem semmi titkolózás, azt kapod, amit látsz.

A játékos fantázianevek is kedveltek, az Old Spice ebben külön kategóriának számít: Bearglove, Captain, Fiji. Ezek inkább poénosak, mint iránymutatók. Senki nem tudja, mi az a „Bearglove”, de jól hangzik, és pont ez a lényeg.

Miért kell mindez?

Természetesen nem ok nélkül vannak a gyakran kimondottan macsós névválasztások. Több ok is indoklja mindezt. Egyrész vannak illatok, amik esetén mondhatni belénk nevelték, hogy azok nőiesek vagy épp férfiasak. Régóta tanult szabály (legalábbis az európai térségben), hogy a fás, füstös, fűszeres illatok férfiasnak számítanak, míg a rózsa és a vanília inkább nőies jellegűek. Ez kulturális beidegződés, nem genetika, ami a kozmetikumok esetén is diktálja a névadást.

Ha a pszichológia irányából közelítünk a témához, az is érdekes felvetésnek számít, miszerint a férfiasság nem adottság, hanem egyfajta társadalmi státusz (precarious manhood), amit állandóan bizonygatni kell. Ezért érzik sokan kockázatosnak, ha egy férfi túl „nőies” jelzésű terméket választ. Egy „Velvet Blossom” tusfürdő nem csak rózsaillatot nyújt, hanem identitáskérdéseket is felvet.

A marketingesek is pontosan tudják, hogy könnyebben választunk olyasmit, ami illik az énképünkhöz. Ha valaki sportosnak, aktívnak, erősnek látja magát (vagy szeretné annak látni magát), sokkal inkább leveszi a polcról az Extreme Clean-t, mint egy „Peachy Bloom”-ot.

Némi változás azért itt is elindult az utóbbi időben. A prémium és niche márkák körében egyre gyakoribb a nemsemleges vagy uniszex név, például az olyan szótársítások mint a Vetiver & Bergamot, vagy a Rose & Oud.

A férfikozmetikumok nevei (mint ahogy persze a női kozmetikumoké is) nem csak arról szólnak, hogy mit tud a termék. A for men világban az erőt, állóképességet, technológiát sugalló nevek a npszerűek – vagyis mindazok, amik segítenek elkerülni a „túl nőies” címkét. Ezért hangzanak néha úgy a tusfürdők, mintha azonnal hadrendbe állíthatnánk velük egy egész osztagot.

@kremmania Te is észrevetted? 😅😂#krémmánia #rossmann #rossmannmagyarorszag #tusfürdő #nivea #oldspice #axe #baba #fa #relatable #vicces #drogéria #nőikozmetikum #férfikozmetikum #nőidolgok #férfidolgok ♬ funny scene song(1294833) – K.Shiraki

Hogy ez mennyire valódi szükséglet, és mennyire marketingfogás? Valószínűleg mindkettő. De amíg a polcokon az Arctic Steel Turbo Resist 48H sorakozik, addig a „Velvet Rose” marad a másik oldal terepe. Legalábbis egyelőre.

Megosztás: