A tabuk ledöntésében és a menstruációs szegénység elleni küzdelemben is szerepet vállal a dm
A kiskamasz korosztály számára például könnyen befogadható ismeretanyag létrehozásában segíti anyagi forrás biztosításával a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét a dm.
Hiánypótló menstruációs kutatást végzett el a dm, 12 országban, több ezer nőt kérdezett meg a témában azzal a céllal, hogy a kutatás eredményeit felhasználva is támogassa a női egészséget, egyúttal küzdjön a menstruáció társadalmi tabusítása ellen. Erre pedig óriási szükség van, a kutatásból is kiderül, hogy Magyarországon a megkérdezett nők 66 %-a úgy érzi, a menstruáció kimondottan nehéz témának számít a társadalomban.
A nők és férfiak más-más szükségletekkel rendelkeznek, különbözhetnek a társadalmi körülményeik, a nemi szerepeik, eltérő testi adottságaik vannak. Gondolhatunk itt a női ciklusra, vagy arra, ahogyan egy nő a saját testére és a világra tekint. Ezekről ritkán beszélünk, a dm azonban éppen ezen szeretne változtatni. „Fontos számunkra, hogy az aktuális kampányaink során megmutassuk azokat a tényezőket, amelyek a női egészség kapcsán különösen lényegesek” – hangsúlyozza Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.
Ezért a nyári hónapokban a női ciklusra és annak jellemzőire fókuszál a drogéria, ennek előzményeként pedig tavasszal egy országokon átívelő menstruációs kutatást végeztek nemzetközi 6000 nő megkérdezésével.
Az eredmények szerint a téma még mindig inkább tabunak számít, mindenekelőtt a fiatal lányok körében, de az idősebb generáció tagjai elé is kihívásokat állít.
A Spectra Kutatóintézettel közösen végzett felmérésben 2024. február és április között hatezer,16 és 50 év közötti nőt kérdeztek meg 12 országban. A megkérdezettek 60 %-a úgy érzi, a menstruáció a társadalomban nehéz témának számít – Magyarországon ez az érték még magasabb, 66%.
Ennek oka leginkább az, hogy még mindig nem beszélnek eleget a témáról, így ez az alapvetően természetes folyamat tabuvá vált. A fiatal korosztály tagjaiban mindez bizonytalanságot szülhet és erősen befolyásolja a testképüket is. Minden harmadik megkérdezett úgy érzi, hogy nem – vagy nem kellően – volt informálva az első menstruációja előtt – miközben egy nő átlagosan 2000 napon át menstruál élete során.
Magyarországon 10-ből 5 nő úgy érzi, hogy a „nem beszélünk róla” hozzáállásban gyökereznek más jelenségek okai is, így a felvilágosítás hiányosságai, vagy a munkaadók és képző intézmények tudatosságának esetleges hiányai.
Panaszok és lemondások a menstruáció ideje alatt
Mindössze a nők 2 %-a jelezte, hogy a menstruációja alatt semmilyen testi vagy lelki panaszt nem tapasztalt. Mindenki más rendszeresen találkozik alhasi fájdalmakkal (72%), hangulatingadozással (58%) és fáradsággal (53 %). Hogy ezek ellen tegyenek, a megkérdezettek elsősorban gyógyszereket alkalmaznak, illetve pihenni próbálnak.
Bár a szakemberek javasolják a sportot, minden 3. nő kerüli a sportot a menstruációja idején. A megkérdezettek 35 %-a a szociális kapcsolatokat is szünetelteti ilyenkor.
Ez különösen a fiatal korosztályt érinti, aminek tagjai beszélgetést legtöbbször az anyukájukkal és a barátnőkkel kezdeményeznek a témáról, de egyre inkább megjelenik az iskola is mint információforrás, vagyis az oktatási intézményekben a szaktudásnak fontos szerepe van a tabuk ledöntésében.
Anyagi kihívások
A hazai kutatási eredményekből körvonalazódik, hogy a megkérdezettek szerint a nyilvános terekből hiányoznak az ingyenesen elérhető menstruációs termékek, a nők 60 %-a nem találkozott még ilyen lehetőséggel. 10-ből 5 nő viszont élne a lehetőséggel, ha ingyenes termékkel találkozna a nyilvános terekben. Összességében a lehetőséget inkább pozitívan ítélik meg a megkérdezettek.
A témával kapcsolatos aktuális trendek és a környezetbarát alternatívák mellett a kutatás keretében a dm a menstruációval kapcsolatos más jellegű „terhekre” is rákérdezett.
A megkérdezettek 33 %-a beszámolt arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi terhet jelent a számára.
Adományozással is segíti a rászoruló nőket a dm idehaza
A dm Együtt egymásért név alatt dolgozta ki hosszú távú támogatási stratégiáját, amelynek célja, hogy megtalálják azokat a társadalmunkat érintő kihívásokat, amelyek kapcsán hatékony és releváns segítséget tud nyújtani. A kutatási tapasztalatokra is alapozva a dm a női egészség kampány részeként bővíti ezirányú tevékenységét, és a tabuk ledöntésében fontos szerepet játszó edukáció támogatására is nagy hangsúlyt fektet idén Magyarországon:
Női ciklus és a menstruáció témájában a kiskamasz korosztály számára könnyen befogadható ismeretanyag létrehozásában segíti anyagi forrás biztosításával a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét.
Az edukációs anyagokat széles körben elérhetővé teszi majd az egyesület, a dm támogatásával pedig a hátrányos helyzetű kiskamaszokhoz is elviszik ezt a fajta tudást workshopok formájában.
Ezzel párhuzamosan a dm országszerte hátrányos helyzetű kiskamaszokat támogat menstruációs higiéniai eszközökkel a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve.
A karitatív szervezet a felajánlott eszközöket rászoruló, hajléktalan nőknek, és a legszegényebb településeken élő asszonyoknak, lányoknak juttatja el, akik számára a higiéniás termékek megvásárlása nehézséget jelent.
A menstruációs szegénység és edukáció témáját a dm hosszú távon szeretné támogatni partnereivel együttműködésben.